Blogroll

Going Solo: Theis Ørntoft



0 kommentarer


Heads in the Cloud har denne gang hevet fat i digteren og musikeren Theis Ørntoft, der i øjeblikket residere i kulturmekkaet Berlin. Efter en tid på Forfatterskolen debuterede han i 2009 med digtsamlingen Yeahsuiten Gyldendal. Siden hev han rødderne op, og flyttede alene til den tyske hovedstad for at skrive på en opfølger og dyrke sin musik. Vi fangede ham til en snak om tennis, enmandsfester og døgnets yderpunkter.

HitC: Hvordan ser din arbejdsdag/dagligdag ud?

Først læser jeg i to timer, så går jeg igang med enten at skrive, rette i noget jeg har skrevet eller indspille musik. Om eftermiddagen går jeg en tur, og så vender jeg tilbage til arbejdet.

HitC: Hvorfor er du "gået solo"?

Det ved jeg heller ikke om jeg er. At skrive er i udgangspunktet en handling man udfører alene. Det er det i hvert fald i mit tilfælde. At være alene er et behov der opstår for mig mange gange om dagen. Men det er alt sammen et spørgsmål om at finde den form man lider færrest tab ved. Jeg tror jeg vil formulere det sådan, at de problemer gruppearbejdet medfører, dem er jeg ret interesseret i at undgå.


HitC: Hvad er det bedste ved at arbejde alene?

At man kun er begænset af sig selv. Det rum. Og de få, få øjeblikke, hvor det lykkes at overskride det.

HitC: Hvad er det værste?

Det samme: At man er alene med sine egne begrænsninger. At det dybest set er umuligt at fortælle om det man laver. Men sådan er det vel med alt. Det er også spørgsmålet om enmandsfester. Har det værdi at feste alene? At gøre ting alene er, ligesom meget andet, noget både meget euforiserende og meningsløst.


HitC: Hvordan får du det til at hænge sammen økonomisk?

Med penge fra Statens Kunstfond og oplæsninger. Og så bor jeg i Berlin, hvor danske penge rækker dobbelt så langt som i København.

HitC: Hvad/hvem får dig op om morgenen?

En form for stressfølelse, en hjertebanken. Og et løfte til mig selv, om at jeg ikke står for sent op.

HitC: Hvorfor får du dig ikke et rigtigt arbejde?!?!

Jeg anerkender ikke rigtig den diskurs spørgsmålet er et produkt af, som jo er borgerlig, men selvfølgelig kan spørgsmålet ikke undgå at virke ind på mit liv og mine tanker alligevel. Hvor udspiller det rigtige arbejde sig? Måske ved jeg slet ikke hvor og hvad det er. Men hvis det er et fænomen, hvis funktion er at generere en maksimal mængde kedsomhed og depression i ens hjerne, så er det nok derfor jeg ikke får mig et.

HitC: Hvilke gode råd vil de give videre til andre "solister” som dig selv?

Det kommer an på hvem vedkommende er. Men stå enten meget tidligt op, eller gå meget sent i seng. Døgnets yderpunkter har det med at være de bedste.

HitC: Hvem eller hvad inspirerer dig i forhold til dit arbejde?

Tennis, en fremtid der er usynlig, men dømt til at blive forfærdelig, planter, når jeg ser nogen andre lave noget godt, og at tænke.


Heads in the Cloud siger tak for snakken til Theis Ørntoft, og anbefaler at du tjekker Yeahsuiten og Theis' og Lars Skinnebach musikprojektet Klimakrisen ud!

0 kommentarer:

Send en kommentar

newer post older post